wtorek, 17 maja 2016

Średni VAT

Jakiś czas temu, bodajże z okazji wyborów parlamentarnych (ale głowy nie dam – było to naprawdę już dawno temu, przynajmniej jak dla mnie) tu i ówdzie padały pomysły wprowadzenia jednej stawki podatku VAT (oraz głosy krytyczne wobec tego pomysłu ze strony konkurencji ).

W czasie jednej z rozmów dowiedziałem się, że wg jakiegoś profesora ekonomii średni podatek VAT wynosi 17%. Wzbudziło to wtedy mój sprzeciw i oburzenie, bo z własnego doświadczenia wiedziałem, że za zwykłe zakupy w sklepie płacę średnio mniejszy podatek (bliższy raczej ok. 10%).

Po jakimś czasie tknęło mnie jednak, że przecież zakupy w sklepie to nie wszystko – są jeszcze apteki, stacje benzynowe i innego rodzaju sklepy/zakupy. Postanowiłęm więc samemu sprawdzić na sobie, jaki rzeczywiście jest uśredniony podatek VAT.

Przez dwa miesiące spisywałem wszystkie zakupy i VATy. Rezultat mocno mnie zaskoczył: uśredniony VAT rzeczywiście wynosił 17%!

Oczywiście – komuś innemu może wyjśc inna stawka. U mnie przykładowo przy odjęciu wydatków na samochód średni VAT spadł aż do 13%. To spora różnica.

Zdając sobie jednak sprawę z tego, że inni ludzie mają inne wydatki, chciałem jedynie zaspokoić swoją ciekawość co do struktury własnych wydatków oraz sprawdzić, czy obliczenia owego ekonoma chociaż trochę przystają do rzeczywistości – no i najwyraźniej tak jest.

Ale, jak to mówią, średnio każdy człowiek ma jedno jądro i jeden jajnik, więc nawet jeśli średni podatek VAT rzeczywiście wynosi te 17%, to absolutnie nic to nie mówi o prawdziwej strukturze wydatków różnych podatników.

Podobnie np. jest ze średnią krajową, która w żaden sposób nie odzwierciedla zarobków, a co za tym idzie sytuacji finansowej przeciętnego polaka, a która z uporem godnym lepszej sprawy publikowana jest ciągle przez GUS oraz używana jest jako pewnego rodzaju wyznacznik przez różne urzędy.

11 komentarzy:

  1. Heh, komunikacja miejska ma swoje plusy. Chociaż ostatnio coś często bomby podkładają...

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za bardzo szczegółowe wyjaśnienie gdyż niestety wcześniej nie znałem w ogóle tego terminu. Dla zainteresowanych również polecam lekturę wpisu https://pl.europa.jobs/art-co-to-jest-vat-compliance/ gdzie fajnie wyjaśniono czym jest Vat Compliance.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja dopiero co zaczynam zgłębiać swoją wiedzę na temat podatków. Bardzo podoba mi się to jak opisano w artykule https://kioskpolis.pl/podatek-od-kupna-samochodu-sprawdz-koszt-termin-i-procedury/#kotwica4 kwestię płacenia podatku od kupna samochodu. Co by nie było to obejmuje ona praktycznie nas wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podatek PCC dotyczy nie tylko kupna samochodu. Nie chcę niepotrzebnie odsyłać (bo w googlach można znaleźć więcej tego typu artykułów), ale tu na przykład podana jest lista czynności cywilno-prawnych które obejmuje taki podatek (nie wiem czy kompletna):

      https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kiedy-wystepuje-koniecznosc-zaplaty-pcc

      Ogólna zasada: praktycznie zawsze musimy coś zapłacić skarbówce, dlatego lepiej się spytać - najwyżej okaże się, że jesteśmy z takiego czy innego powodu zwolnieni z podatku (no chyba że komuś nie przeszkadza bycie w szarej strefie ;-) )

      Usuń
  5. Ja niestety jestem laikiem jeśli chodzi o same podatki VAT, ale oczywiście staram się nadrabiać zaległości poprzez czytanie merytorycznych artykułów. Dlatego jak przeczytałem wpis https://pracabezszefa.pl/jaki-vat-obowiazuje-w-szwecji to już teraz dokładnie wiem jak prezentuje się np. kwestia podatku VAT w Szwecji.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie ja dopiero co zaczynam swoją przygodę z prowadzeniem firmy i mam nadzieję, ze jakoś mi to wyjdzie. Z tego co mi wiadomo to na pewno obieg dokumentów jest czymś dość ważnym. Jeśli oczywiście operujemy na dużej ilości dokumentów.

    OdpowiedzUsuń
  7. W biznesie sporo trzeba wiedzieć, a nie zawsze jesteśmy w stanie sobie z tym wszystkim poradzić. Stąd popularność takich osób jak księgowe i miejsc jak biuro rachunkowe z Wrocławia . Moim zdaniem warto się szykować na wszelkie zmiany z taką pomocą. To dla nas o wiele pewniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie czytam tu https://primenews.pl/business/2021/12/16/zerowy-vat-na-zywnosc/ o zerowym VACIE Na żywność. Jakoś tego wszystkiego nie ogarniam, ale skoro mają być zmiany, i to niby na lepsze, to niech będą. W końcu chodzi o nasze zdrowie i bezpieczeństwo.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie za bardzo rozumiem, co to ma wspólnego z naszym zdrowiem i bezpieczeństwem, ale w sumie mogę się zgodzić - jedna z niewielu zmian, które mogą być na dobre (ale to nie jest takie pewne).

    OdpowiedzUsuń
  10. Niestety różne produkty objęte są różnymi podatkami i opłatami. Paliwo jest najlepszym przypadkiem takich opłat i podatków. Jednak podczas prowadzenia firmy najlepiej wspomagać się w sprawach podatkowych biurami rachunkowymi, które pomogą nam ze wszystkim.

    OdpowiedzUsuń